. Anne_Titel
Home.Home.Ervaringen.Vragen.Behandeling.Contact
Anne_Plaatje

Wat is pijn?

Pijn is een signaal van het lichaam dat er iets niet klopt. Als de pijn chronisch wordt zoals bijvoorbeeld bij reuma of migraine, verliest dit signaal zijn oorspronkelijke functie en wordt het alleen nog maar als lastig en vermoeiend ervaren.

Wat gebeurt er in je lichaam als je pijn voelt?

In de huid en spieren bevinden zich zenuwcellen die bij verwonding of ontstekingen seintjes (actiepotentialen) naar de hersenen sturen. De hersenen reageren hierop met het vrijmaken van neuro-transmitters die de pijn verminderen en ontstekingen tegengaan. Tussen al deze neurotransmitters moet een bepaald evenwicht bestaan om te zorgen dat het lichaam gezond blijft.

Chronische pijn

Bij onderzoek is gebleken dat bij chronische pijn de balans tussen de neurotransmitters verstoord is. Te veel aanmaak van neuro-transmitters verstoort het evenwicht in het lichaam, waardoor er weer andere klachten kunnen optreden, zoals: vermindering van de doorbloeding van bepaalde organen, vermoeidheid en depressie. In sommige gevallen gaat het lichaam zelfs zijn eigen cellen aanvallen; dit is het geval bij auto-immuunziekten zoals Reuma, Multiple Sclerose, ME (chronische vermoeidheids-syndroom) en Fibromyalgie.

Voor al deze ziektes geldt dat de medische wetenschap nog geen middel gevonden heeft om deze ziektes te genezen. Het enige dat men kan doen is het geven van pijnstillende en ontstekingsremmende medicijnen. Deze medicijnen hebben echter ook bijwerkingen en vaak helpen ze onvoldoende bij chronische pijn.

Pijn
APS Therapie
Wanneer helpt APS?
De effecten van APS

APS Therapie

APS staat voor Actie Potentiaal Simulatie en bestaat uit het toedienen van een lichaamseigen stroomsignaal.

Het is een vorm van microstroom elektrotherapie. In ons lichaam vindt prikkeloverdracht plaats tussen de lichaamscellen door middel van een zogenaamde actiepotentiaal. Doordat die prikkeloverdracht plaatsvindt kan men spieren samentrekken, ruiken, voelen, enzovoort.

Wanneer men pijn heeft, zorgt die actiepotentiaal er voor dat de hersenen een seintje krijgen om pijnbestrijdende en/of ontstekingsremmende stoffen te produceren. Stoffen die genezing en pijnstilling belemmeren worden afgevoerd.

APS bootst de actiepotentiaal in de lichaamscel na. Het gevolg hiervan is dat het lichaam weer gestimuleerd wordt om bepaalde noodzakelijke stoffen te produceren en/of af te voeren.

APS zelf geneest niet maar herstelt het verstoord evenwicht van het immuunsysteem en stimuleert zo indirect het zelfgenezend vermogen en de balans tussen de organen van het lichaam.

APS apparaat

Het APS apparaat is door het Ministerie van Volksgezondheid vrijgegeven. Dit betekent dat iedereen een apparaat kan kopen.

Toch is een behandelplan van een therapeut noodzakelijk bij het gebruik van een apparaat. Voor de meeste cliënten volstaat een behandeling bij een therapeut.

In een enkel geval wordt na een behandeling een apparaat verhuurd aan cliënten met chronische klachten, alvorens een apparaat wordt gekocht.

Behandeling

Nieuwe cliënten wordt geadviseerd eerst 6 behandelingen te nemen. De eerste behandeling bestaat uit een intakegesprek en een behandeling. Vervolgens worden er afspraken gemaakt voor 5 volgende behandelingen. Deze behandelingen worden binnen een periode van 2 á 3 weken gepland.

De duur per behandeling hangt af van de aard van de klacht, maar ligt meestal rond de 30 á 45 minuten. De meeste cliënten hebben na 6 behandelingen al goede resultaten. Dit hangt af van de individuele reactie van de cliënt op de behandeling en van de aandoening. Reageert het lichaam positief op de behandeling, maar zijn de klachten nog niet geheel verdwenen, zoals bijvoorbeeld bij chronische aandoeningen, dan kan de aanschaf van een eigen apparaat een goede optie zijn.

Er komen ten gevolge van de behandeling veel afvalstoffen vrij in het lichaam en dat is goed, dat maakt het lichaam schoon. Deze afvalstoffen moeten kunnen worden afgevoerd. Het is daarom goed om veel te drinken, minimaal twee liter water per dag. Zo worden de nieren geholpen deze afvalstoffen gemakkelijker uit te scheiden. Alcohol gebruik werkt niet gunstig op de behandeling.

Na een behandeling worden bepaalde stoffen door het lichaam geproduceerd of afgevoerd. Daarom is het goed dat cliënten zich in acht nemen, ondanks dat de klachten zijn afgenomen. Het lichaam heeft tijd nodig om zich aan de positieve verandering aan te passen.

Veiligheid

APS-therapie is zeer veilig. Doordat de APS micro-stroom door het lichaam herkend wordt als impulsen van het lichaam zelf, helpen ze het lichaam het natuurlijke evenwicht te herstellen zonder schadelijke bijwerkingen. de behandeling is dan ook pijnloos.

Helaas is APS-therapie toch niet geschikt voor iedereen.

In de volgende gevallen kan APS-therapie niet worden toegepast:
• Als de te behandelen persoon een elektronisch implantaat heeft (pacemaker etc.)
• Als de te behandelen persoon gediagnosticeerd is met kanker
• Als de te behandelen persoon lijdt aan epilepsie
• Als de te behandelen persoon nog niet kan aangeven wat hij/zij voelt (de persoon moet minimaal ouder zijn dan 2 jaar)
• Als de te behandelen persoon zwanger is
• Als de te behandelen persoon recentelijk een hersen- of hartinfarct of acute trombose heeft gehad (minder dan 3 maanden geleden)

Wanneer wél mogelijk?

In alle overige gevallen kan APS-therapie zonder problemen worden toegepast.

Het APS apparaat kan veilig worden gebruikt door personen met knie- en/of heupprothesen of andere prothesen of metalen of keramische implantaten. Passieve implantaten zijn dus géén contra-indicaties.

Paragraaf

Bij welke klachten kan APS helpen

• Chronische pijn
• Reuma, Artritis, Ziekte van Bechterev
• MS (Multiple Sclerose)
• ME (chronische vermoeidheid)
• Artrose en Osteo-artritis
• Carpaal-tunnel syndroom
• Posttraumatische dystrofie
• Ontstekingen
• Psoriasis
• Darmklachten (bijv. spastische darm)
• Spanningshoofdpijn en migraine
• Rugpijn en ischias
• Whiplash
• RSI (tenniselleboog of muisarm)
• Depressies
• Slaapstoornissen

Ook bij sportblessures kan APS helpen de pijn te verminderen en de genezing te bespoedigen.

Aangetoonde effecten van APS

• Verlichting van pijn
• Vermindering van ontstekingen
• Bevordering van energie
• Beter slapen
• Toename van beweeglijkheid
• Toename van plaatselijke doorbloeding
• Verhoging ATP-produktie tot 800%
• Versnelde wondgenezing en regeneratie van cellen en botten
• Verbetering van de stemming
• Versterking van het immuunsysteem

Welke verbeteringen na APS behandeling

• Als men beter slaapt.
• Als men minder pijn heeft gekregen in de behandelde lichaamsdelen of op andere plaatsen.
• Als men meer en vaker moet plassen. (Dit is vaak het geval als men voor die tijd geen 2 liter water per dag dronk)
• Als de urine anders en/of sterker ruikt van gewoonlijk.
• Als de stoelgang verbeterd of het ritme van de stoelgang veranderd is.
• Als men minder prikkelbaar is.
• Als men vrolijker is.
• Als men zich innerlijk rustiger voelt.
• Als anderen u erop attent maken dat er iets aan het veranderen is bij u, zoals uw gemoedstoestand of stemmingen of u meer onderneemt.
• Als men beter kan berusten in chronische ziekten en –klachten, wetend dat het nooit helemaal geneest, maar men het makkelijker accepteert.
• Als men meer gaat praten en mee gaat doen aan activiteiten.
• Als men weer (of meer) perspectief ziet.
• Als het algeheel welbevinden toeneemt.
• Als men zich fitter voelt.
• Als men bewust of onbewust meer doet dan voorheen.
• Als men minder over de ziekten en klachten praat.
• Als men beter naar anderen kan luisteren, ook bij pijn.
Dit zijn doorgaans signalen om door te gaan met APS therapie.